تبلیغات
هفت - فیلم جرم چرا فروش دارد

هفت

فیلم سازی در ایران

حامد بهداد در جرم

 در روزهایی که گیشه‌ها برخلاف دو ماه اول سال چندان پررونق نیستند، این "جرم" کیمیایی است که چراغ سینماها را روشن نگاه داشته است.

"جرم" که در دو هفته اول اکرانش موفق شد از مرز 200 میلیون تومان فروش گذر کند، در حالی با استقبال تماشاگر مواجه شده که فیلمی سیاه و سفید با مضمونی جدی و تلخ است. فیلمی که در آن نشانه‌های جذب مخاطب با تعاریف سینمای تجاری به چشم می‌خورد و این روزها بیشتر از هر فیلم دیگری بیننده دارد. برای بررسی دلایل اسقبال مردم از فیلم کیمیایی باید به چهار دهه قبل بازگردیم به روزگاری که کیمیایی جوان با ساخت "قیصر" مسیر سینمای ایران را متحول کرد.

"قیصر" با قهرمان تلخ‌اندیش و عدالتخواهش در حالی فیلم محبوب مردم شد که پیش از اکران، دست‌اندرکاران سینمای فارسی بحثی برایش قائل نبودند. در اواخر دهه 40 این فردین بود که با تکثیر کاراکتر علی بی‌غم در "گنج قارون" رویای شیرین به مردم می‌فروخت.

کیمیایی با "قیصر" جدای تحولات بنیادین که در سینمای ایران به لحاظ کیفی ایجاد کرد، مسیر گیشه را نیز تغییر داد. سینمای فارسی پس از "قیصر" دست از قهرمان خنده‌رو و بی‌خیالش برداشت و با تقلید سطحی از فیلم کیمیایی سینمای جاهلی را به راه انداخت تا نشان دهد درجه ابتذال کشاندن هر جریان ارزشمندی تواناست.

حالا تقریباً هر دو سال یک بار فیلمی از کیمیایی روی پرده می‌آید و با استقبال قابل قبولی تماشاگر همراه می‌شود. آن هم در حالی که در فیلم‌های کیمیایی عناصر فتح گیشه لحاظ نمی‌شود و خبری هم از جذابیت‌های کاذب سینمای تجاری نیست. کارشناسان و اهالی سینما اعتقاد دارند نام مسعود کیمیایی و اعتباری که مردم برای این کارگردان قائلند، مهم‌ترین دلیل استقبال از فیلم "جرم" است.


علیرضا زرین‌دست: مردم بی‌نهایت کیمیایی را دوست دارند

علیرضا زرین‌دست فیلمبردار صاحب سبک سینمای ایران که سال‌ها در مقام فیلمبردار با کیمیایی همکاری داشته در مورد استقبال مخاطبان از فیلم "جرم" گفت: "به اعتقاد من نام کیمیایی به تنهایی تمام عناصر جذب گیشه را در خود دارد و اصلی‌ترین عناصر فتح گیشه جرم نام خود کیمیایی است."

زرین‌دست گفت: "دوبله فیلم "جرم" هم بسیار کار هوشمندانه‌ای بوده و به جذابیت‌های این فیلم بسیار کمک کرده است. دوبله در کنار سیاه و سفید بودن رنگ این فیلم، برای بیننده حالت نوستالژی به وجود می‌آورد. خصوصاً دوبله فیلم "جرم" مخاطب را به یاد فیلم‌های دهه پنجاه، به یاد فیلم‌های گذشته آقای کیمیایی و یاد خود آقای کیمیایی در اواخر دهه چهل می‌اندازد."

زرین‌دست تاکید کرد: "در بسیاری از فیلم‌هایی که با کیمیایی همکاری داشتم چه در زمان ساخت فیلم و چه در زمان نمایش فیلم‌هایش شاهد بودم که بیشترین مخاطبان سینمایی و عموم مردم برای خود کیمیایی جمع می‌شدند. مردم دوست داشتند خود کیمیایی را ببینند. به عقیده من شهرت و اسم کیمیایی در فروش فیلمش بسیار تاثیرگذار است. مردم بی‌نهایت کیمیایی را دوست دارند."


علی سرتیپی: مهم‌ترین دلیل فروش "جرم"، اعتبار کیمیایی است

علی سرتیپی مدیر پخش فیلم جرم عمده‌ترین دلیل استقبال مخاطبان را از این فیلم نام مسعود کیمیایی دانست و در این خصوص گفت: "مسعود کیمیایی خود مهمترین پارامتر فروش یک فیلم به حساب می‌آمد. او علاقه‌مندان بسیاری دارد که خواهان فیلم‌هایش هستند."

سرتیپی توضیح داد: "جدای از نام کیمیایی حضور تعداد بالای بازیگران مطرح و نوستالژی دوبله فیلم به همراه رنگ سیاه و سفیدی که فیلم «جرم» دارد از دلایل اصلی استقبال بالای فیلم توسط تماشاگران می‌دانم."

این مدیر پخش با بیان اینکه نهایتاً فیلم "جرم" مختص مسعود کیمیایی است، گفت: "قطعاً شهرت و اعتبار کیمیایی در فروش فیلمش تاثیرگذار بوده. البته قصه و داستان فیلم، به همراه شکل سیاه و سفید آن و همچنین مطرح شدن فیلم در جشنواره همه و همه کمک کرده تا این فیلم با استقبال مخاطبان روبرو شود."


سیدضیاء هاشمی: استقبال از "جرم" از حداقل‌های نام کیمیایی است

سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده فیلم "اعتراض"، بیست و پنجمین فیلم مسعود کیمیایی در خصوص استقبال مخاطبان از فیلم "جرم" گفت: "مسعود کیمیایی یک برند واقعی است. هیچ موقع نباید در یک برند عوامل و دلایل موفقیت را جستجو کرد. کیمیایی خودش ذاتاً قواعد و کشش‌های لازم جذب مخاطب را دارد."

هاشمی در توضیح بیشتر گفت: "امروز نام کیمیایی در جایگاهی قرار دارد که حداقل‌های فروش در یک فیلم تأمین می‌شود. این استقبال مخاطبان امروز از فیلم «جرم» حداقل‌های نام کیمیایی است. شاید اگر آقای کیمیایی پارامترهای دیگر را در ساخت فیلمشان دخیل می‌کردند «جرم» در گیشه بی‌داد می‌کرد."

او ادامه داد: "تأثیرات فیلمسازی کیمیایی را در چند سال اخیر بر نسل جوان می‌بینیم. پس نباید در فیلم‌های کیمیایی به دنبال عناصر جذب مخاطب بگردیم تمام موارد و نکات جذب یک فیلم در کلام، موضوع و محتوای فیلم‌های کیمیایی نهفته است."

منبع مجله سی نت


نوشته شده در شنبه 21 خرداد 1390 ساعت 11:19 ق.ظ توسط فیلم ساز نظرات |



Design By : P I C H A K . N E T